Boh - zodpovedný za všetky naše úspechy.

29.07.2019

Na obrázku je asi ta najvýstižnejšia definícia pojmu Boh, akú som doteraz videl.

A ono to takto aj musí dopadnúť - v prípade, že vychádzate z axiómy (tvrdenia, ktoré sa už predom pokladá za pravdivé), že Boh je dobrý. Potom Vám všetko začne zapadať práve do tejto prekrútenej logiky. A čo nezapadne, to musíte buď ignorovať, alebo natrieskate ako dvojročných silný chlapček štvorček do kruhového otvoru a znásilnite všetky myšlienky natoľko, aby ste dostali uspokojivú odpoveď.

Čo sa teda stane pri nehode lietadla, kde všetci prežijú? To je jasné. Velebíme pána za jeho lásku a dobrotu.

Čo sa stane ak prežije len jeden človek? Velebíme pána za tento zázrak a záchranu jedinca.

Čo ak sa nezachráni nikto? Tu sa naskytujú viaceré odpovede:

- Nebudeme o tom hovoriť. Bola to proste ľudská chyba.

- Boh je tentokrát záhadný a jeho cesty nevyspytateľné, no jeho plán s ľudstvom je na správnej ceste. K niečomu musela byť táto tragédia určite dobrá. My tu nie sme na to, aby sme chápali Božie činy (iba ak tie dobré - tie chápeme)

- Vyhovoríme sa, že za to všetko môžu buzny, ateisti a štetky, lebo ich zvrátenou slobodnou vôľou ničia tento svet. A Boh nemôže zasahovať do slobodnej vôle (iba keď, tak v Lurdoch. Prípadne ak necháva vyhrávať v zápasoch či pomáha pri hľadaní stratených kľúčov)

Boh však za žiadnych okolností nemôže byť ten ZLÝ. Taká odpoveď sa neráta.

Veriaci argumentujú aj tak, že my sme príliš tupí na to, aby sme pochopili Božie činy a to zlo je pre nás vlastne lepšou voľbou. Údajne preto musí zlo existovať, lebo je z istého pohľadu (pohľadu vyššej VŠEVEDIACEJ bytosti) nutné, aby sa zabránilo ešte horšiemu zlu, ktoré by nastalo nebyť tohto malého zla. Avšak pri tejto argumentácii si neuvedomujú, že len presunuli výhovorku o krok ďalej. Otázka však stále pretrváva: Prečo je vo svete, ktorý stvoril všemocný a DOBROTIVÝ Boh, to ďalšie zlo? Prečo je nejaké zlo? Tento argument logicky koliduje s predstavou dobrého Boha. 

K tomu dokážu veriaci pridať "Zlo musí byť, aby sme mohli hodnotiť dobro." Avšak ako zvyčajne nesnažia sa hlbšie zamyslieť nad frázami, ktoré používajú (lebo to niekde počuli a znelo to tak pekne). Prvé, čo ma pri tomto výroku napadne je: "Prečo musí byť zlo aj nespravodlivé?" Nevedel by Boh trestať zlo spravodlivým spôsobom, aby ukázal, čo je zlo a ako je potrestané, a tým inšpiroval ľudí k páchaniu dobra? Napríklad by zlodeja pri vykrádaní obchodu zrazu trafil blesk a vy by ste videli tú spálenú mŕtvolu a pochopili, aké zlé je kradnúť, aká zlá je konečná smrť a aké zlé je upratovať ugrilované mŕtvoly z cesty a preto by ste sa vyvarovali takémuto konaniu. Zlo páchané ľuďmi by bolo pochopené a zároveň hneď aj potrestané.

Toto by bol spravodlivý Boh a nie ten, čo Vám odkáže: "Tak doznásilňuj tú mladú slečnu, ja si počkám. Neponáhľaj sa. Uži si ešte pár desaťročí život a potrestám ťa až potom. Ja zatiaľ ostanem inkognito. Jedine, že by si medzičasom oľutoval svoje hriechy. To by som ti ešte vedel odpustiť, lebo já som dobrotivý."

Otočme to všetko naopak.

Čo ak by sme však prišli s axiómou, že Boh je zlý a lietadlo malo havarovať, lebo ho z nudy sabotoval? Avšak nejaký ten pilot s pošahanou slobodnou vôľou to všetko zachránil? Čo ak sme ihriskom pre psychicky labilného Boha, ktorý si vytvoril hru "svet" a posiela na nás pliagy, morové rany, prírodné katastrofy a baví sa na tom, ako sa úmorne z toho snažíme dostať a prejsť do ďalšieho levelu? Čo ak humanizmus, racionalita, altruizmus a empatia sú našimi zbraňami v tejto hre proti božím zámerom?

S takýmto náboženstvom neprišiel nikto. Prečo?

LEBO SME SI POVEDALI PREDSA, ŽE BOH JE DOBRÝ.